söndag 21 oktober 2007

Oj vad vi har taltat i Polen...

Vi sitter nu i Krakow och samlar vora tankar kring den senaste veckan po ett internetcafe i gamla stan. Vi har testat de polska skogarna riktigt noga och ar uppe i 13 natter i falt. Vi har haft en valdig tur med vadret, po morgnarna har dock regnet vackt oss med sitt smattrande po taltduken. Alla tre mor prima, kanske mest for att vi i gor bestammde oss for att gora vort projekt lite annorlunda an vi tankt oss fron borjan. Istallet for den urtankta vagen med Turkiet till Iran, tankte vi gora ett besok po den arabiska halvon genom att snedda ner fron Turkiet mot Syrien - Jordanien - Israel - Saudiarabien - Forenade Arabemiraten for att sedan ta oss vidare osterut. Dock ligger slutdestination Peking kvar.

Foljande har utspelat sig den senaste veckan sen vi lamnade staden Torun.

Dag 12. Torun - Wloclavek. 50km

Morgonen inleddes med tre skollheta duschar varpo en ursinning campingagare donade in och gormade po Tim, som han inte kande igen do han kanske hade nogra for monga promille i blodet nar vi checkade in tvo dagar innan. Han anklagade oss for att ha tagit slut pa hans surt forvarvade varmvatten.

Vi cyklade ut ur Torun po landsbygden i en strolande hostsol. Frukosten bestod av: Brod, korv, ost och yoghurt, som har blivit lite av en standard under Polen-vistelsen. Vart att namnas ar aven ett litet stopp vi hade po affaren "Baj". Den hade ingenting forutom en hel del mogel.

Kvallen avrundades med samtal om galna krigscenarion och de ondaste manniskorna po jordklotet framfor en skon och varmande brasa.

Dag 13. Wloclavek - Leczyca. 80 km.

Dagen var mest en transportstracka, och kvallen slutade po hotel "Senator" dar vi taltade po deras inhangnade grasmatta. Vi hann aven med att kaka en valsmakande polsk middag bestoende av friterat flaskkott och pommes.

Dag 14. Leczyca - Pabianice. 70 km.

Vi trampade po efter frukosten en bra bit, och stannade till po Donken i Zgeierz for en varm kopp kaffe och en och annan cheesburgare. Detta var en forort till storstaden Lodz, vilket innebar en hiskelig trafik, med mycket retrolastbilar. Vi okte runt staden do vi inte orkade tampas annu mer med trafiken.

Po eftermiddagen kopte vi oss varsin flaska fin-vin po Lidl, tillsammans med en ask kex som inmundigades framfor en obligatorisk kvallsbrasa.

Dag 15. Pabianice - Radomsko. 80 km.

Morgontrotta cyklade vi ner till en liten pittoresk by dar det skulle inhandlas frukost. Det borjade med att Nino stallde till en scen, do han forst tappade ut fem tusen mynt over hela affarsgolvet och fick ligga po mage och skramla ihop sina mynt under frysdisken. Nar han reste sig upp so sparkade han undan kappen fron en 100 or gammal gubbe, som nastan kollapsade. Avslutningsvis skulle han saga tack po polska, men ingen fattade ett dyft av vad han forsokte saga. Skamsen fick han lamna affaren med sin sketna ost.

Vi borjade nu komma in i lite mer kuperade landskap, och vi kunde skymta en och annan skidbacke i horisonten. Vi tog oss en matbit po en finare restaurang dar servicen var urusel, servitricen var definitionen av sorg.

I och med en liten regnskvatt under dagen gjorde detta att brasan var av samma kvalite som servitricen och trots att vi forsokte syresatta elden med all vor lungkapacitet, svarade elden med att lota som en hostig och fnysande tuberkulosdrabbad.

Dag 16. Radomsko - Pradla. 60km.

Vi parkerade cyklarna framfor den lokala lanthandeln, dar Nino glomde sina goretex-handskar po fonsterblacket, vilka senare blev foremol for en stold av en sniken kakleverantor. Handskarna kom till undsattning tack vare en snall dam som pekade och visade fram Nino till kakleverantorens handskfack i bilen. Det var med en inte allt for glad min han oterlamnade stoldgodset.

I en annan affar motte vi "Lararen". Han visade sig ha god engelska och ville visa oss till en restaurang i en annan del av stan. Han bestallade in 6 portioner "Bigos" vilken ar en polsk klassisk husmanskost bestoende av surkol och strimlor av kott, samt en kopp te. Vi hade en valdigt longvarig och givande diskussion i en iskall restaurang, dar vi pratade om allt ifron Lada-bilar till Polens och Ukrainas kommande fotbolls EM 2012 och bristen po arenor i Polen. Mycket skratt och trevliga miner blev det. Lararen stod for hela matkalaset. Panikslagen kom han po att han glomt notera sin fruga dar hemma om vora timslonga diskussioner, och var tvungen att rusa tillbaka hem med dagens inhandlade kycklingfotter under armarna.

Dag 17. Pradla - Krakow. 80 km.

Vi hade stallt klockan for att go upp i ottan for att vi visste att vi skulle behova branna av 8 mil i en berg och dalbana som skulle fott Balder att blekna. Det var valdigt branta uppforsbackar och valdigt kuperat. Vi hade en iskall frukost po trottoaren utanfor affaren och temperaturen pekade narmare nollstracket an nogonsin tidigare po resan. Detta blev inte battre av den iskalla yoghurten som indracks med brodet.

Nar vi hade tre mil kvar gav antligen Polens uppforsbackar sig tillvika, vilket visade sig i ett inferno av nerforsbackar och vi rullade in torogda av vinden och med nastan forfrusna navar i ett Krakow dar vi valkomnades av en familjar blo och gul byggnad, som saljer mobler och slutade med KEA. Vi tjurrusade in med cyklarna som vi stallde vid bollhavet, mitt i entren, och sprang fram till disken och inledde den storsta kottbullsslukningen sen Vlad Tepes fick huggtander.

Vi tog in po Premium hostel som visade sig vara det ultimata av gott. Vi borjade inreda vort rum i rott, genom att hanga upp diverse krokodilluktande skogsforemol forestallande sovsackar och liggunderlag, samt en svensk flagga po vaggen. Vi duschade som tre flodkraftor i augusti monad och i efterruset foddes iden att gora vor resa an mer historisk genom den nya resrutten. Alla var i extas.

Vi drog ut po stan och kollade in Stare Miasto, den gamla stan som ska vara en historieparla och centrum for kultur och turism.

De forra bilderna fick ge plats for de nyare, men vi kommer forsoka losa so att man kan komma ot alla bilderna fron forstasidan. Nu ska vi ta det lugnt i Krakow ett par dagar, och imorn ska vi utfora ett besok po Auschwitz, samt aven ett besok i den mytomspunna saltgruvan belagen nogra mil soder om staden.

Nasta uppdatering borde bli hos syster Jonsson i Budapest, dar vi borde dyka upp om tio dagar efter nagra kvalitetsdygn i Krakow samt nagra dagars cykling i "The High Tatras" som polackerna sjalva gillar att kalla det!

Pa Aterseende!

sjukt fint skrivet gubbar! hoppas ni far det kul i Krakow, sa ses vi om 10 dagar ungefar! kramar pa er x

Pappijaj sa...

Gratulerar till delmålet Krakow. Matkulturen i form av surkål och köttslamsor hörs fantastiskt. Förstår varför sovsäckarna luktar krokodil. Oświęcim och Wieliczka blir säkert oförglömliga minnen, som mycket annat från er lilla cykeltripp. Hälsningar från en imponerad.

Moder Jord sa...

Hej killar!
Grattis till ett nytt delmål.
Jag är imponerad , nu har ni cyklat 90 mil.
Resdagbok och bilder är min högtidsstund. Ni är värda lite vila och turistande de kommande dagarna. Var rädda om er och trampa lugnt. Snälla, gå inte vilse i grottan, det räcker att man är vilse i pannkakan.

Det låter verkligen riktigt fint där nere.. e hur ledsen som helst för att jag missade baj affären.. det hade varkligen varit en upplevese värd att upplevas... Skall häsla så mkt ifrån eda-taxi , tore och bamse som är en tik... Mes putte åxo givetvis..

Oj vad jag är besviken, nino sitter och skryter om att han kommer ha det grövsta och längsta skägget i stan när han kommer till peking men, det ser ut som att du rakar dig minst en gång i veckan, va e det frågan om?!

Hejsan, Henrik här, eran kompis hemma i Göteborg.

Jag följer med stort nöje eran resa och inte minst min favorit i gänget, Nino. När då dårar som han med den otroligt fula signaturen "bork" väljer att ge sig på Nino är det mitt jobb att försvara honom. Okej hans skägg kanske inte är mycket till just skägg, men hans vildvuxna frisyr är ju bildbevis på att detta är en sannerligen otäjmd och manlig karl!

Hälsningar Ert största fan.

Nino sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

Bork dom ringde mig fran UPS och fragade ifall du ville knega ett decennium i Darfur. Leverans sker via fallskarm. Endast for ledsna, skagglosa UPS:erz. Du fick kneget direkt.

Henkster du fattar ju verkligen exakt vad det handlar om... Sketlapp och familjerna ocksa for den delen.

Vi ar med er.

Nenox 3000ZX Ultra Spera

moster sa...

Hello,boys!Kul att läsa, ni skriver sa bra!Ja,Polen kan bjuda po en del överaskningar och vägarna ar en katastrof, speciel i sydöstra delen. Har ni fatt ordning po Zloti och Groshi?Ni kommer att ha monga olika pengar po vägen,vart rekord fran förra sommar är 7 valutor po 3 veckor! Ni har verkligen djärva planer som ändras med X antal länder nu igen,"Vi vet vart vi ska, men ingen vet hur vägen blir"... oj-oj! Haller tumarna för er! Tim,mormor hälsar, hoppas att hon kan se era bilder i Ryssland oxo.
Monga kramar fran mej o Henner och glaga svansviftningar fran Aron.

Kul att ni har kommit en bra bit på väg. Jag skulle gärna komma i kontakt med nån av er. Före avresan från Alingsås talade ni med tidningen om att kunna blogga även i AT på nätet. Mejla mig på stefan.samuelsson@alingtid.se

Dra mig baklänges ända in i tjockfias carport! Nu får det komma något nytt snart!