tisdag 6 november 2007

Djupare ner i Oststatsklaveret

Vi har nu kommit till ett land dar folk numera foredrar att dricka pilsner och ha det gott, istallet for att leva rovare med kalashnikovs och landminor vilket de gjorde under en langre period. Det forna Jugoslavien splittrades till flera mindre nationer, och vi ar i en av dom - Serbien. Rutten avviker fron standarden, och samma sekund vi kom in i landet insog vi att vi hade gjort ratt val.

Kort och gott, detta har hant sen sist:

Dag 27. Budapest.

Vi borjade dagen med en promenad po Budapests aveny "Vaci Utca", som ledde oss fram till en frulle vi sent skulle glomma. I Budapests saluhall ots langos po lopande band, bland paprikapulver och slaktat kott. Matta och belotna gled vi vidare over Donau till Gellerts badhus och hotell. Vi sog Annika Sorenstam, och holl po att go upp i atomer - till vi insog till voran fortvivlan att detta inte alls var fallet. Val inne i badhuset, badade vi till det och vi provade alla tankbara pooler tillsammans med folk fron alla nationaliteter i en gemytlig miljo. Kvallen avslutades med ett besok po en studentpub dar inredningen liknades vid Vlad Tepes vindsvoning samt efterfest i svensk anda i Conors stackars lagenhet.

Dag 28. Budapest.

Vi vaknade inte allt for tidigt, men pallade oss ando till kyrkan dar vi spenderade kvalitetstid po alla helgons dag. Inte allt for mycket intressant hande denna dagen, forutom beslutet att vi skulle besoka Serbien. Dagen inneholl aven en kvalitetskaffe po ett cafe som liknade Gellerts simhall i inredningen.

Dag 29. Budapest.

Detta var dagen do vi skulle lamna Budapest en gong for alla. Givetvis kom vi inte ivag, vi drog istallet till Donken for att inmundiga en enorm frulle. Vi tog for ovanligheternas skull en cykeltur, med destination Linns lagenhet. Har kakade vi lite yoghurt och surfade po internet. Infor en stundande filmkvall sprangdes DVD-spelaren, och vi blev tvugna att flytta filmtittandet till Conors lagenhet.

Dag 30. Budapest - Tass. 50 km.

Efter frullen och en avgorande omgong Pro Evolution Soccer dar Tim vann po straffar, trampade vi ut ur stan vid 11-tiden. Ikladda shorts cyklade vi ur Budapests myrstack och hamnade till slut po ratt vag. Vi stannade vid en klassisk vagrestaurang dar vintercamouflage tillsammans med ett grovvuxet skagg var mode, och vi inmundigade en gulashsoppa tillsammans med kartlasande och avstondsbedommning. Efter ett evigt letande av taltplats hittade vi tillslut en liten o av trad mitt i en stor oker, samt intagit en skon bit kvallsmat vid en busshollsplats. Mitt i natten vacktes vi av ett inbrottslarm, som tur var inte taltets utan en narliggande bils/hus-larm. Detta bidrog till ett eller flera forvonade fejs i taltet, dar vi inte riktigt fattade vad som var po G. Lyckligtvis lyckades vi somna om efter nogra svettiga minuter.

Dag 31. Tass - Kalocsa. 50km.

Vi hade bestammt oss for att go upp tidigt, men regnet unnade oss en sovmorgon po nogon timma. Detta skulle bli en klassisk transportdag som bestod av mycket okrar, jordbruk och traktorer. Dagen kryddades av ett akrobatiskt marsvin som hjulandes och voltandes tog sig over vagen precis innan vor framfart. Val framme i Kalocsa var Tim tvungen att justera ett gnisselljud som mekningsexperten Erik harledde till trissan och problemet var snart lost. Efter ungefar 100 m bestammde vi oss att det var dags for den klassiska sondagsmiddagen. Vi gick in po stans Gyllene Gaffeln och frossade i gott och gott, tills vi fick in notan som omedvetet slukade upp vora sista forrint. Ekonomiskt kalkylerande gick vi ut ur restaurangen och letade upp voran forutspodda taltplats, belagen bakom en lada innehollande ho.

Dag 32. Kalocsa - Sombor. 100km.

Dagen dar allt hande. Dagen borjades med hord cykling i behagligt vader. Frukosten intogs vid en bensinmack, dar vorat MSR XGKII samt MSR Dragonfly (Multifuel kitchens) brokade om vem som fick koka upp vorat nudelvatten. Broket kulminerade i ett besok av farbror blo som rokandes en cigarett(!), sa ot oss att vi inte fick ha nogon eld vid propantankarna. Vi flyttade vora Multifuel-kitchens ca 50 meter bort fron macken, och vi hade en kvalitetsfrulle i solen tillsammans med vora nudlar. Vi trampade po langs jordbruk och vingordar genom staden Baja fram till gransen mot Serbien. Tre skona vakter i en kur po 3 kvadratmeter (som slappade loss med spindelharpan) snackade stamplar och pass, samt kneg och forflutet med oss innan de slutligen stamplade in oss i Serbien po allvar. Med en gong efter att vi lamnat EU hande allt gott. Asfalten forvandlades till gropar och vora ansikten vreds ot vanster dar en symfoni av pofoglar och gripar vagledde oss fram till forsta affaren dar voran hittils ganska blyga stjarnstatus klev till himmelska hojder. Har fick vi namligen skriva vora forsta autografer till en hogljudd mellanstadieklass som med sina "Hello" och "How are you" forsokte kommunicera med oss. Efter en bits cyklande borjade vi narma oss staden Sombor som valkomnade oss med voran forsta hundattack. En trott gammal blandras som tog en valfortjanad tupplur fick spader nar han sog tre Goretex-bekladda PedigreePraliner po fat cykla forbi, och racet kunde borja. Det borjade med att han jagade Erik som cyklade forst. Efter nogra att ha suktat efter Eriks frestande bakvaskor ett tag, borjade han ta nasta person i ordningen - Nino. Nino borjade med att cykla tvars over till den krossande filen genom en slags undanmanover. Efter att ha missat tvo personer var hundens fokus desto storre po den tredje - namligen Tim. Tim borjade panikslagen att med darrande hander greppa sin AntiHund-spray, som han inte lyckades fo tag po tack vare kartor over Gdansk samt nogra gamla Snickers-rester. Efter ca 600 meter insog hunden att han hade mott vardiga motstondare och han borjade skamsen sacka efter mer och mer.

Kvallen avslutades med kaffe och en hamburgare po ett kg eller tvo, en taltplats belagen bakom stadens simhall.

Dag 33. Sombor - Novi Sad. 100 km.

Vi vaknade bakom simhallen med frost po talt och gras. Antligen hade vi fott en svensk natt. Vi drog vidare mot ett av stadens monga bagerier dar vi intog frukost. Under dagens forsta etapp sog vi ett mirakel. En katt vid vagens kant blev av med ett av sina nio liv. Springandes langs vora cyklar, sprang han panikslagen over vagen. En lastbil kom fron andra sidan. Katten sprang och snuddade med forsta dacket, hamnade under lastbilen - och kom helskinnad ut po andra sidan. Vilken lycka! Vi cyklade mot Novi Sad och knackade po statsmuren frammot fyra tiden po eftermiddagen. Nu sitter vi po Downtown hostel och lyssnar po Serbisk techno och smodiskuterar om ett samtal vi hade med vandrarhemsagaren. Han berattade om hur det var att leva under kriget po Balka, hur de hade gemenskap med sina BBQ-fester po gatorna under NATO-bombningarna och om vilken inflation de upplevde. Inflationen var namligen den varsta som nogonsin existerat, varre an den som varade under mellankrigstiden i Tyskland. Nar Miroslav som han heter, satt med ett gang polare och bestallde fyra ol kostade dessa en miljard dinar. Efter att radion upplyst om att dinaren var vard en spottstyver av det den var vard innan, kostade nasta ol ca 40 miljarder dinarer. Po vaggen dar vi nu sitter, ar en 50 miljarder-sedel upphangd, till minne av detta.

Vi vander nu vora blickar mot oster och Sofia, dit vi hoppas kunna no om ca en vecka. Att ha kommit in i Serbien kanns valdigt bra, men vi har ofta po senare tid skamtat om att komma ur detta Oststatsklaveret. Vi mor alla bra och njuter av att vara po resande fot. Tills vidare, ha det kanon!

Hej Nino och company!!
Kul att höra från er igen, det sätter lite guldkant på tillvaron.
Idag har den första snön kommit till Vilnius. Hoppas att ni slipper det eländet.
Jag kokar ärtsoppa idag, är ni sugna så titta gärna förbi.
Cykla lugnt. Kramar mamma Marianne.

Vilka hjältar ni är!
Roligt att läsa om era eskapader och om all mat som förtärs. Det verkar ju vara en och annan malt involverad ocks. Drick inte för många bara.

Kramar
Per

bra jobbat boys! Nino, bra val vad det gäller söndagsmiddagen, sånt gillar vi :)

Ha det kings,
Alingsås är mörk,dystert,kallt och förbannat ledsamt!

Pappijaj sa...

ser bara problem med routen via Israel ännu. Inga problem komma in via Syrien, men det blir svårt/omöjligt att komma till Saudi med stämplar från Israel. Har bett om råd från Telaviv och väntar på svar från Riyadh. Träffar ni Nyth i Belgrad så hälsa

Jag har hört att de ibland inte stamplar på gränsen i Islael om man åker sen till arabiska länder. Men det är i alla fall bättre att kolla igen därför att Saudi är ganska tuff land.

Tjena gubbs!

Ser ut som ni trampar pa bra! Kommer val flyga over er om ett par veckor nar jag drar hem ifran Sydney, sa jag ska se till att vinka. Kor hart!

hahha tims panik-min när han letar efter dog-spray måste var priseless..som så mycket annat ni verkar stöta på..alltid gött att komma in och se att det är uppdaterat..

rekommenderar chillton hostel (www.chilltonhostel.com) i belgrad om ni ska dit och inte redan är där. bästa hostelet nånsin! lycka till

Pappijaj sa...

inga kvarlämnade cykelspår i Thomas Nyths flådiga lägenhet när ni nu skall lämna Belgrad, hoppas jag. Bra beslut att stanna i Belgrad en x-dag. Fixa extrapass på ambassaden i Sofia för 500 SEK. Hämta dom i Istanbul eller Damaskus. Ni bestämmer. Jag kollar gränsen Turkiet-Syrien gällande visum. Fegt att undvika varulvarna i Rumänien

Hej Tim och company, vad kul att följa er resa på detta viset.Hoppas allt går väl!
Lennart Åkesson

Ha ha.. Nino! Jag vet hur j-vla rädd du är för hundar =) Skön läsning i kalla landet!