tisdag 30 oktober 2007

Med expressfart over Tatras...

Vi sitter i detta nu framfor syster Linns dator i Budapest, Ungern dar vi blivit mottagna som kungar med lagenheter mitt i smeten och kycklingcurry anda upp i oronen. Vi har hunnit fa tva nya stamplar i vara pass, Slovakien, ett land vi arbetade av pa tre roda dagar, samt langosens hemland Ungern i vilket vi redan stortrivs. Loggen sedan Krakow redovisas i traditionell ordning:

Dag 18. Krakow.

Begav oss i ottan till Buss-stationen for en transport till Ocviecim, en by vaster om Krakow, mest kand for skadeplats till Auschwitz-Birkenau. Vi spenderade hela dagen deppade over vad som forsigatt pa dessa platser. Bussfarden som gick valdigt latt ut, skulle visa sig vara en mardrom hem. Vi vantade 3 timmar pa bussar som aldrig kom, och detta gav oss bara mer vatten pa vara kvarnar nar det galler en anledning att cykla till Kina istallet for att vanta till Kina.

Dag 19. Krakow.

Vart Premium Hostel hade blivit fullbokat och vi bytte upp oss till det mycket mer gastvanliga Dizzy Daisy Hostel, dar vi direkt motte en uppsjo av fenomenala karaktarer ifran olika lander. Hittade Krakows ballaste kock i en liten lunch-bar, vilken lagade en Bigos som var utomjordisk kort och gott. I vardagsrummet pa vart hostel satt vi sent in pa smatimmarna och utbytte anekdoter med de andra gasterna. Fastnade kanske lite extra mkt for ett aldre par som var ett praktexempel pa att resande inte behover vissna med aldern, snarare tvartom!

Dag 20. Krakow - Wielicka. 20 km.

Lamnade vart hostel for ett sista besok hos kvalitetskocken och sen drog vi ut ur stan mot vart nasta delmal Wielicka och deras kanda saltgruva. Intradet var lagt i precis den klassen som fick oss att stonka, tveka, svettas och klia oss i haret i timmar innan vi bestamde oss for att det fick vara vart det. Gruvan ar trots allt med pa Unescos lista, sade vi innan vi hostade upp pengarna, tvattade bort det glada flinet och knallade ner for 378 trappsteg 135 m ner i underjorden dar vi sag 2% av gruvan pa en tvatimmarsfard pa tva kilometer. Ur gruvan har man hamtat salt i hundratals ar och har numera byggt om brotten till stora salar och restauranger. Natten spenderades pa en stangd camping. Campingagaren visade sig vara en redig globetrotter med flera trekks i Nepal i registret.

Dag 21. Wielicka - Rabka. 50 km.

Vaknade till det ljuva ljudet av regn mot talt och begav oss mot starten av Tatras-bergen och uppforsbackarna. Det gick upp och ner, men mestadels upp och vi hade klattrat blygsamma 400 hojdmeter innan vi slutade hemma hos en familj i byn Rabka som lat oss overnatta inomhus vid vedspisen. Familjen inledde darefter ett konstant flode av det ultimata gottet, da de gang pa gang levererade mat till oss. Brod, hemlagad marmelad, te, korsbarslikor mm stod pa menyn och vi tackade och trugade andlost.

Dag 22. Rabka - Orovski (Slovakien). 80 km.

Cyklade over lite kullar och berg. Ganska mycket kullar och berg innan vi anlande till den slovakiska gransen dar vi for forsta gangen sag snobelagda toppar langs horisonten. De sista polska slantarna brandes av inne pa en bensinstation dar vi kopte pa oss choklad och andra kvalitetshydrater. Stampel 1 i passet fran nagra halvt forvanade gransnissar i uniform innan vi trampade in i vart nya land. Mycket dalar och klippvaggar bjod Slovakien pa de forsta milen, och vi kom fram till ett spektakulart kloster hogt belaget likt Katos fastning i Mio min Mio. Virriga forsokte vi fa tag pa sovplats, helst i klostret, vilket var stangt for dagen. Vi stallde till med en stabil scen i den lokala kyrkan dar ingen fattade vem vi var eller vad vi ville, innan vi loste tre sangar inne i en lagenhet hos en gumma.

Dag 23. Orovski - Donovaly. 50 km.

Dagen da vara hjarnor mentalt kollapsade gang pa gang. Kort och gott skulle vi gora den hogsta klattringen hittills pa resan och vi stallde in oss pa en backe vardig Vlad Tepes himself. Vi susade fram mil efter mil och undrade varfor bovelen vattendragen runtomkring oss rann mot oss och inte med oss, da vi cyklade i nedforsbacke hela tiden. Lyckliga i var ovetskap och forvirrade kom vi hogre upp i bergen ju langre ner vi cyklade, innan vi alla blev fly forbannade pa vattendragen som fortfarande rann emot oss och beslutade oss for att genomfora det hogst kvalificerade gravitationstestet dar vi helt enkelt stannade cyklarna och lat de rulla fritt. Nar cyklarna rullade nedfor da vi trodde att det skulle vara uppfor forstod vi snabbt att allting bara var en optisk synvilla och vi hade cyklat 3 mil i konstant uppforsbacke. Den varsta klattringen hittills avslutades pa toppen av en fjallort vid namn Donovaly dar vi fick overnatta med den flottaste utsikten hittills hemma pa tomten hos en hygglig karl. Kvallen berikades aven med ett halvt kilo chili con carne som var fruktulost valsmakande.

Dag 24. Donovaly - Dregelypalank. 140 km.

Startade dagen med en latt nedforsbacke pa blyga 3 mil och hittade konstigt nog ingenstans att ata forran efter nagra timmar i den inte alltfor farggranna staden Zvolen. En dyr Carbonara slank ner och vi bestamde oss far att blacykla hela vagen genom Slovakien till Budapest, Ungern, en stracka som vi trodde skulle vara 10 mil fran Zvolen. Efter att ha passerat ungerska gransen (stampel 2) troendes att det var tva mil kvar till Budapest, sag vi den forfarliga skylten "Budapest - 85 km" vilket kom som en kafting och vi tappade suget och placerade oss sjalva i narmsta olhall dar vi aven overnattade pa en grasmatta.

Dag 25. Dregelypalank - Budapest. 90 km.

Cyklade fran olhallen friskt satsande mot Budapest. Vi hade missat hela grejen med valutaomvaxling och matematik, sa vi trodde kvallen innan pa olhallen att Ungern var billigare an Tjetjenien och gjorde slut pa alla vara pengar direkt. Vi hittade en bankomat och skred darefter ner till en liten sylta dar vi roffade at oss de tre sista Langosen med ost och graddfil.
Ett hav av bittra ungrare med mustach varre an oss svor och gramde sig och stampade i gruset nar de insag att bara acklig varmkorv fanns kvar pa menyn. Vi anlande till Budapest dar vi motte upp Linn & Conor mitt i centrum och det bjods pa en impregnerande Kycklingcurry och Pro Evoultion Soccer.

Dag 26. Budapest.

Vaknade rejalt utsovda och drog pa oss uniformen for att leva loppan och gora stan. Vi knallade over broar och floder tills vi kom till ett slott hogt upp pa berget dar vi hade fotosession nummer 3882. Vi testade ungerskt brod. Ungersk varmkorv med brod. Ungerskt brod med sylt och ungersk whopper. Nojda gick vi genom stan hem och lagade en robust omgang carbonara efter ryskt recept. (2 ton pasta till 0 ml sas).

Detta blir allt for denna gang. Farden gar vidare, efter nagra bulkande och eventuellt badande i Budapest, tagar vi vidare osterut mot Rumanien dar hundarna skall leva laglost vilket idag fick oss att ga och handla vapen i en vapenaffar. Pepparspray mot hundar skall vara var metod forutom triangle formation forstas. Vi mar bra som vanligt och hoppas att ni fortfarande foljer var fard nar vi nasta gang forhoppningsvis rapporterar fran okand ort. Tills dess, ha det fint!

Starkt jobbat... Hoppas budapest bjuder på trevligheter och att Linn tar hand om er.. // Tonka

Hehe carbonarna enligt ryskt recept... flott! Kan tänka mig att ni även intar mycket av en annan lyxig pastarätt vid namn Spaghetti Rogue? (Spaghetti med ketchup).

En rolig grej med att ni gör denna resa är att när man berättar om den för gaggiga gubbar och diverse andra pessimister som inte tror att det är möjligt att göra det ni gör så brister hela delas uppfattning om livet och de går runt och stör sig på resan och muttrar i minst en månad. Vädligt kul.

Ha de kingzzzz, triange formation rockz your sockz!

Pappijaj sa...

Vad ska ni med pepparspray till? Köp en påse rejält starkt paprikapulver när ni nu är i Pest, som ni kan slänga på hundar och tvåbenta vilddjur. Mycket effektivt. Sedan går ryktet här i Vilnius att det verkar vara för bekvämt för er. Nu fixar M en rejäl omgång med "Cyklande Jakob" så är ni välkomna upp till helgen på middag och så vi kan titta på era cyklar och dela en pils.

fina bilder och bra läsning grabbar!! nino, har du hittat nån värding motståndare i ölhävning än då??
lite beviken är man andå på er grabbar.. ser ut som ni rakar er.. ska ni göraen sån här resa så tycker jag att ni väntaer med att raka er tills os invigningen..
vet iallafall att erik kan leverera ett finfint helskägg!! tan hand om er och cykla försiktigt grabbar

Aaah! vilka goa profiler ni stöter på, fast ni måste ändå vara dem goaste!! ;P fantastiskt gött jobbat hittills! men skägget borde väl vara en 5-6 meter långt nu va ? har sparat mitt sen ni åkte..(sympati-beard) Håll v-formation och spana efter yeti..han är där nånstans och lurar efter er!

Bike on!!

cred till Alec´s polare också som översätter!

Andreas sa...

O hej och hå, sitter på jobbet nu och börjar bli lite förbannad att jag inte hängde med, hoppas ni få punka. Eller som man lyckönskar i amerikat "Bryt ett ben"

varför göra lumpen när man kan cykla till kina! :) lycka till gubbar! /Greven

är du bra på det hära med datorer Nino? :)

//Sky garden kompanjon

Andreas sa...

Hej Nino
Vet inte vart annars jag skall få tag på dig så jag skriver här tänkte jag. Du har fått en 3räkning på strax under hundralappen, samt har vi fått hemförsäkring där ditt namn står kvar. Jag ringde trygghansa i går och tog bort dig så de ska skicka hem en ny faktura. Hör av dig snarast om du har din reseförsäkring där så skriver jag in dig igen.

Hoppas du fattade :) du är iaf borttagen från vår hemförsäkring from 080101 och du har en 3 räkning på 100kr... lycka till