fredag 28 december 2007

Pa besok i The Holy Land

Antligen aterforenades vi med Nino i Damaskus vilket var enormt trevligt. Just nu sitter vi under sista kvallen i Jerusalem och diskutionerna handlar mestadels om vagval efter att vi har natt Egypten.

Dag 71. Aleppo

Storre delen av dagen spenderades pa ett internetcafe i centrala Aleppo. Diskutionen handlade mestadels om vi skulle vanta in Nino pa plats eller cykla vidare till Jerusalem for julfirande. Beslutet att cykla vidare genom Syrien och vanta in Nino i Israel eller Egypten blev resultatet. I detta lage skulle Nino forfarande cykla fran Istanbul. Vidare spenderades dagen med att se alla dessa oandliga marknader (Souks). En spannade upplevelse med tanke pa att det ibland foll ner hagel i samma storlek som kokosbollar och det snabbt blev en atmosfar av kalabalik pa gransen till panik ett helvetiskt rojj helt enkelt (Erik fick en rejal regnhagelkafting pa nasan). Joost gjorde nagra inkop iform av: en kostym, skjorta, Fenerbache matchtroja, Syriansk matchtroja och ett par Rayban pilotbagar for den dystert stora valutavardet av 10kr.

Dag 72. Aleppo - Khan Sheikhon. 85km

Fin cykling ut ur ett soligt Aleppo mot den syrianska lansbygden. En latt medvind agerande fossilbranslefri motor for oss. Lunchen iform av det valsmakande syianska pitabrodet tillsammans med bredbar ost fortardes utanfor Eblaruinerna, vilka agerade ytterligare bevis for den tidiga civilisationen i landet. Vidare blev ikapp korda av en motorcyklist som fardades med sina tva sma soner propert kladda i sma skinnjackor (hjalm och bilbalten existerar knappt i syrien). Mostafa som denna man hette bjod pa traditonellt vis in oss for en valspakande muslimsk maltid och vi vora kunskaper om den muslimska kulturen forbattrades.
Natten tillbringades pa en bensinstation dar vi blev inbjudna igen och en hel uppsjo av syrianer besokte oss for att umgas och utbyta erfarenheter over nogra koppar te.

Dag 73. Khan Sheikhon - Homs. 75km

Ett stopp i staden Hama dar vi spanade in stadens kannetecken iform av gammla, enorma vattenhjul som anvandes till oklara aktiviteter. I Homs hittade vi ett klockrent hotell helt i voran smak, billigt och ett stort sovrum med 4 sangar och plats for alla vora prylar. Vidare pa kvallen kande vi oss manade efter ett antal shavermas att entra ett Hamann dar vi forst spenderade en tid i den antika och val uppvarmda angbastun, foljt av en helkroppsrenjoring (inklusive kansliga omroden) av en harig syrian. Antagligen har vi aldrig varit so rena som idag.

Dag 74. Homs - Hassie. 35km

Dagen fick en tidig start for att med lokala kommunikationsmedel ta oss ut till det valbevarade fortet Krak des Chevaleir. Tempelriddar intresserade som vi ar tog vi en guidad tur i detta crusaider neste. Att fortet var belaget pa 650 meter over havet och vadret var pa trevligt humor gjorde inte upplevelsen samre. En minibuss tur tillbaka till Homs vi var tillbaka pa vora favorit transportmedel. Solen gick ner kring 16.30 och vi svangde av mot den narliggande byn Hassie. Tva poliser stannade till och undrade vad som var pa g, medan vi tog en valsmakande kokos kaka i den lokala minimarketen. Samtalet kretsade kring alternativa sovplatser tills en av polismannen ville bjuda in oss till den stromlosa polisstationen for en kopp te. Sovplats arrangerades hemma hos en familj i Hassie som bjod pa valsmakande kakor som pa ett elakt vis infekterade Eriks och Joosts mage med stridslystna bakterier pa besta berserker humor. Detta resulterade i flera rundor under natten till den narliggande toaletten, det blev en svettig natt for dessa annars sa resistanta pojkar.

Dag 75. Hassie - Damaskus. 120km

Dagen borjade ett avslappnat tempo blandat med oroliga magar. Joost bestemde sig for att lifta till Damaskus eftersom han inte fick ut nagot av att cykla med en kass mage. Vi andra kampade pa genom den spektakulara, bergiga stenoknen. Vi anlande till Damaskus runt 17.00 tiden och tog in pa det overprisade backpacker hotellet Al Haramain(mycket billgare boende finns att hitta i de kristna kvarteren i gammla damaskus), dar vi motte upp Joost. Prisnivan kompenserades dock valdigt snabbt av vardet man for ut nar man traffar andra skona resenarer. Vidare fick vi reda pa att Nino hade bestammt sig for att ta en buss fran Istanbul for att sa snabbt sa mojligt ateransluta till gruppen. Glada blev vi nar vi sag att han skulle anlanda redan nasta dag!

Dag 76. Damaskus

Under hostelfrukosten traffade vi en kinesiska tjej som hade rest med buss genom norra Pakistan och Karakorum Highway, vi traffade aven en tysktjej som hade cyklat till Syrien fran Scotland. En obligatorisk stadsvandring i denna smatt hetsiga stad mitt under de muslimska hogtiden EID. Vi anslot med Nino igen runt 21 tiden och intog nagra (ganska manga) aterforeningspilsner. En avslappnande kansla intog kroppen nar ganget var komplett igen!

Dag 77. Damaskus

Forsatta stadspromenader foljt av ett mysigt cafe besok i gammla Damaskus och nagra minuters filosoferande kring Richard Lejonhjartas funktion pa Saladin statyn sittandes bakom Saladins hast, handlar det om fornedring eller respekt? Vidare besokte vi den stora mosken och aven en valspaklig undanflykt fran det arabiska koket till en kinesisk restaurang som serverade fantastisk chicken fried rice med vorullar till forett.

Dag 78. Damaskus - Khirbet. 80km

Flytet med vadret holler i sig och vi lamnar ett vindstilla och soligt Damaskus. Cyklingen gar i ett lagt tempo eftersom Erik och Joost forfarande kampar med magproblem. En skon rast utanfor ett enkelt cafe i ett fantastiskt bekvamt klimat med en pose cashew notter forgyller dagen. Vi stannar till i staden Izraa for att inta en falafel sandwitch till lunch och positivt overaskad blev man nar den visade sig vara gratis. Vi tackade och bugade for maltiden och slutar aldrig forvonas over den muslimska gastfriheten. Nar skymningen foll stannade vi for natten i staden Khirbet. Sa fort vi antrade staden blev vi inbjuda till ett kontor langs med vagen dar mannen satt och drack te tillsammans. Forvonade fejjs fick vi allihopa nar vi blev erbjudna en guidad tur i kontorets otervinningsfabrik dar vi testade pa diverse aktiviteter som att skyffla gammalt brod i en foder produktionskross, lasta lastbilar med enormt tunga foder sackar, skyffla plast artiklar i en plast kross allt under forhollanden som skulle fatt halsoinspektionen dar hemma att tappa hakan anda ner till andra sidan jorden. Slaggplats blev vi tilldelade i bonerummet.

Dag 79. Khirbet-Az Zarqa. 70km

Vi blev serverade frukost hemma hos en av studenterna vi traffade dagen innan pa kontoren. En mysig familj som serverade en delikat frukost pa muslimskt vis sittandes pa golvet och fylla pitabrodet med diverse delikatesser som falafelrora, eggblandning, oliver, med mera. Gransovergangen till Jordanien gick smidigt och visat gick pa en cirka 100kr. Strax utanfor staden Az Zarqa for Joost en punktering som vi har enorma svorigheter att laga. Joost som vid detta laget ar en erfaran punkterings expert med inte mindre an 12 punkteringar under resan har enorma svorigheter att reparera slangen denna gang. Morkret faller och vi pillar med hjulet tills vi for besok av en mindre lastbil som erbjuder en lunch och skjuts till den narliggande staden Az Zarqa, efter en diskution beslutar vi for att lifta med dessa tva enormt trevliga man. Middagen var fantastisk och de erbjuder oss skjuts genom det hektiska Amman. Vi tackar ja till erbjudandet och slipper cykla genom ett morkt och hetsigt Amman. Sovplats hittar vi i fororterna till Amman bakom en fabrik. Vi blir vackta runt 24 tiden av fabriksagaren som tycker att det ar for farligt att sova utomhus och vi blir erbjuda att sova undertak pa fabrikens parkeringsplats som dessutom ar bevakat.

Dag 80. Amman - King Hussein Brigde. 45km

Dagen inleds med att parkerings vakten bjuder oss pa en frukost och vi ar inte sena med att tacka ja. Cyklingen ar fantastisk ner till Jordan valley som ar varldens lagsta punkt cirka 400 meter under havet. Ett paradis for geologer som alskar fossiler. Nere i dalgangen odlas det bananer och dem militara narvaron okar desto narmare vi kommer till den Israeliska gransovergongen for ovrigt den enda dar man kan komma in och ut ur Israel utan att fa en stampel i passet sa tekniskt satt befinner vi oss i Jordanien just nu. Vi hoppas att gransvakterna ar pa lika bra humor nar vi skall ut ocksa. En obligatorisk bussresa mellan Jordanien och Israel ar ett moste en stracka pa cirka 4 kilometer. langs med bunkrar, vaktorn och andra militara foremol. Nar vi anlander till Israel far vi ta av alla cykelvaskor och gora den klassiska flygplansproceduren. Vidare foljt av mer kontroller eftersom vi har varit i Syrien i 11 dagar blir samtliga forhorda cirka 15 minuter. Nino smiter forbi enkelt eftersom han bara har 3 dagar i Syrien. Medan vi andra for spendera 3 timmar i vantan pa att fo tillbaka vora pass. Under tiden blir vi bjudna pa en valsmakande macka inklusive dricka. En annan intressant detalj var att de flesta som jobbade pa den israeliska gransovergongen var kvinnor under militartjanstgoring. Tillslut fick vi passera utannagra stamplar i passet. Direkt nar vi hade passerat gransovergangen sa far jag en punktering som repareras och vi hittar sovplats vid en bevakad Israeliskstation cirka 2 kilometer fran gransovergangen.

Dag 81. King Hussein Brigde - Jerusalem. 40km

Julafton idag! Vi splittrades pa morgonen da jag valde att cykla till Jerusalem och de andra lifta.
Vi mottes upp senare under dagen och kunde tillsammans aka ut till Bethlehem for att fira in Julen. Julfirandet i Bethlehem visade sig dock bli en besvikelse pa grund av flertalet faktorer. For det forsta hade vi inga biljetter till nattmassan. Utanfor kyrkan fick vi sta och lyssna pa en orkesteter som var nagot av det samsta vi har hort. Dessutom sag hela Bethlehem ut som en stor soptipp. Vi atervande till Jerusalem, passerade denna enorma mur som splittrar det ockuperade omradet ifran det israeliska. Sedan foljde den storsta overaskningen sedan Vlad Tepes byggde Bran castle. Joost den flygande hollandaren lyckades med det omojliga att vanda pa en femoring och duka upp ett sallan skodat Julbord. Vilket resulterade i en mysig julafton trots dystra Bethlehem.

Dag 82-86 Jerusalem

Foljande aktiviteter har sysselsatt dessa dagar:

Klagomuren
Macdonalds
Spagetti bolognese
Falafelslukning utanfor Damaskus Gate
Cykelrace genom Jaffa gate
Besok pa The Holy Supulchere (mysig kyrka)
Sympatiburit cyklarna dar Jesus bar korset pa Via Dolorosa
Spenderat monga dagsbudgetar i cykelaffar. (Nya cykeldatorer, parktools, Joes antiflat)
Flytit som cheddarskivor i Doda havet
Stenbocksspaning i Jordan Valley
X antal pilsner pa Hebron hostel med Frimuraren McMark
Fortart svenska chocklad-dalahastar
Lagat liggunderlag
Lagat frukost pa hosteltaket
Diskuterat kvantfysik med Cambridge-professorn

Nu drar vi i samlad trupp till Egypten for att sola och bada i Roda havet.
Puss pa er!

Bilder publiceras vid ett senare tillfalle! Sorry