måndag 7 april 2008

Langs med kusten i Yemen

Efter att ha spenderat nagra dagar till i Djibouti och hunnit med en enklare forelasning for studenterna pa Universitetet om turism och min egen resa, var det pa tiden att hoppa pa baten till Yemen!

25 Mars. Djibouti.

Efter att ha besokt hamnen pa morgonen fick jag det glada beskedet att baten gar idag. Klockan 17 var jag tillbaka i hamnen men det visade sig snart att det skulle bli en lang vantan pa avfard.
Lasten bestog av 600 kor som var och en skulle lastas over pa baten med hjalp av en lyftkran.

Under tiden traffade jag Danny fran Liberia som hade missat sitt flyg till Yemen och nu tar baten istallet.

Baten lamnar tillslut hamnen vid midnatt.

26 Mars. Djibouti-Al Mokha.

Utover kossorna var vi passagerare cirka 30 personer, de flesta somalier eller yemeniter. I brist pa sovplats pa deck hittade jag ett perfekt stalle att placera liggunderlaget under deck. Kackerlackor holl mig sallskap tills jag somnade. Insektssprayen otroligt tacksam.

Baten gar i medvind och ett segel slas upp for att oka farten. Efter 14 timmar anlander vi till Al Mokha dar det tar en oforskamt lang tid att fa vara stamplar i passen.

27 Mars. Al Mokha-Polischeckpoint. 102km

Harligt att borja trampa igen efter ett langt uppehall kanns det som att paborja en ny resa. Fast det tar inte lang tid innan cyklingen blir miserabel, forsoker folja kusten till Aden men den starka motvinden ser till att hastigheten ligger runt 7 km i timmen samtidigt som sanden blaser in overallt. Efter nagra kilometer vander jag tillbaka till Al Mokha for att ta en annan vag via bergen. Jag rullar tillbaka in till staden i 35 km i timmen utan att trampa.

Forsatter upp for bergskedjan med sikte mot storstaden Taizz. Morkret faller och jag overnattar pa en polischeckpoint.

28 Mars. Checkpoint-Checkpoint. 133km

Forsatter genom bergen, passerar Taizz som ligger harligt belaget vid foten av ett 3000 meter hogt berg.

Kanns bra att vara tillbaka i arabvarlden, for det mesta ar araberna nyfikna och venliga, tack vare min karta kan jag pa ett hyfsat satt forklara var jag kommer ifran och vart jag ska.

Det trakiga med arablander ar att alla kvinnor har sina helteckande svarta klanningar, i dessa ser de ut som demoner nar de nestan svavandes i vinden passerar en.

Efter Taizz borjar nerforsbackarna som ska ta mig ner till Aden genom de torra landskapen.
Eftersom koket ar trasigt sedan Sudan och taltet nagonstans i Kenya kanns det bra att anvanda polischeckpointsen som sovplats.

29 Mars Checkpoint-Aden. 77km.

Rullar ner till kusten och Aden. Staden ligger vackert placerad mitt i en vulkan krater och ar omringad av berg. Cyklar mellan hotellen i hettan for att hitta ett rimligt billigt boende nar en man fragar om jag behover hjalp. Han visar mig till ett hyfsat billigt hotel och det visar sig snart att han kan prata ryska som sa manga andra yemeniter har han studerat i Moskva. Pa eftermiddagen tar Sami med mig pa en rundtur i staden och det ar en vacker syn att se ner pa Aden uppifran kratern.

30 Mars. Aden.

Spenderar dagen med att utforska staden.

31 Mars. Aden-Shaqra. 99 km

Forsoker fa mitt visum registrerat pa polistationen men det visar sig att mannen som ar ansvarig har forsovit sig. Som forklaring sager poliserna att han brukar gora sa. Jag for bittert vanta i 2 timmar tills han anlander och stamplar mitt pass.

Pa cykeln igen, denna gang tanker jag folja kusten hela vagen till Oman. En stracka som manga cyklister har tvingats att lifta pa eftersom polisen inte tillater turistande pa egen hand av sakerhetsskal.

En harligt long kuststrecka paborjas och jag cyklar med installningen att vi far se vad som hander. I checkpointen innan Zinjibar far jag min forsta polisescort som foljer mig genom staden. Vidare blir jag stoppad i nesta checkpoint dar polisen vill lyfta upp cykeln pa deras bil. Jag forsoker forklara att jag har cyklat hela vagen hit fran Sverige och fortsatter garna med cyklingen, visar kartan men de verkar bestamda, mitt i ordvaxlingen skymtar jag en lokal cyklist som kommer fran andra hallet. Jag ber han komma over och han pratar med polisen, efterat slapper polisen mig och jag kan cykla vidare med snuten bakom mig, vilket flyt, hoppet om att cykla Yemen lever!

Cyklar nestan hela vagen till Shaqra nar morkret faller, jag stannar och letar efter mina lampor, polisen frustrerad over att det tar en san tid. Jag hittar inte framlampan och fragar polisen om jag kan campa pa plats, polisen svarar med ett strikt nej och ger mig inget annat val an att hoppa pa polisbilen de sista kilometrarna till checkpointen i Shaqra dar jag spenderar natten.

1 April. Shaqra-Bir Ali. 118km

Vaknar upp vid 5 tiden for att kunna ge mig ivag pa cykeln. Vakten vacker chefen som ger mig tillstand att cykla tills polisescorten vaknar.

Nestan 2 timmar senare kommer de ikapp mig och later mig cykla de sista kilometrarna till en vagrestaurang. Jag har cyklat pa rejalt under morgonen och forsoker fa lite vila och frukost nar en polis borjar hetsa mig till att cykla vidare, otroligt otrevligt gjort. Jag ater vidare och bestaller in mer brod som svar.

Efter frukosten cyklar jag vidare med en polisbil i baken i nagra kilometer tills de stannar mig och vi vantar in en grupp turister. Snutarna vill en an gang satta mig pa flaket och escortera cykeln med resten av turisterna. I nulaget borjar jag inse att poliserna ar antagligen tok slappa och orkar inte puttra pa i min cykelhastighet, darfor all hets kring liftandet. Med hjalp av en turistchaffor som oversatter at mig, berattar jag att i alla tidigare checkpoints har jag fatt escort och kunnat cykla sida vid sida med polisen. Efter en viss frustration hos snuten later de mig cykla vidare till Ahwar.

I Ahwar uppstar en liknande situation och de vill ha pengar for att kora sida vid sida vilket ar helt sjukt. En polis med munnen fullproppad av khat skriver pa sin handflata "war is danger" och vagrar att ge mig escort. Jag liftar frivilligt denna gang med en khat tuggande polis som kor.

Efter en kortare roadtrip ar vi framme vid nagra bungalows langs med en fin sandstrand dar natten spenderas.

2 April. Bir Ali

Spenderar dagen pa stranden tillsammans med italenaren Andrea som reser runt i Yemen.
De lokala fiskarna bjuder pa en battur och pa eftermiddagen gor vi en vandring upp pa det narliggande berget.

3 April. Bir Ali-Al Shihr. 68km

Cyklar till forsta checkpointen i Bir Ali och maste invanta en polisbil som skall ta mig till Mukalla, att fa escort har verkar omojligt. Aker in till Mukalla tillsammans med polishefen som kor mig till turistpolisen dar jag registreras och slapps fri.

Harifran far jag cykla pa egen hand och det ar skont att slippa polishetsen.

4 April. Al Shihr-Raiden. 114km

Tar en paus under morgoncyklingen pa en trevlig restaurang precis vid havet i en fiskeby. Pa nagot satt paminner det mig om den bohuslendska kusten, samma avslappnande atmosfar antagligen.

Besokte polistationen i Raiden dar jag fixade boende samt traffade en rysktalande polis som fatt sin utbildning i Moskva.

5. April Raiden-Oknen. 149km

Efter att poliserna bjod pa frukost fortsatter cyklingen med min nyfikenhet som motor. Jag blir inbjuden pa lunch mitt ute i ingenstans och far ata stora mangder ris och fisk med araberna. Den billiga valsmakande fisken ar en annan fordel med att cykla langs med kusten. Efter Sayhut mots bergen och havet samtidigt som vagen borjar klattra, denna stracka ar den vackraste hittills i Yemen med sina vyer over havet och kusten.

Nar morkret faller hittar jag en sovplats bakom en sanddyna med harlig utsikt.

6. April. Oknen-Al Ghaydah. 168km

Vaknar i forsta solljuset och bestammer mig for att cykla hela vagen till Al Ghaydah. Vagen slingrar sig langs med bergen, far hjalp pa ett stalle av nagra tunnlar som passerar genom bergsmassiven. Efter en lang dag i hettan ar jag framme i Al Ghaydah, tar in pa ett hotel, satter pa BBC world news och ser hur OS elden misshandlas i London.

7. April. Al Ghaydah.

Stannar har idag for att uppdatera bloggen och njuta av ennu en stad full med arabisk energi och kultur.

Inom kort kommer jag att rulla in i Oman och passera oknen till Muscat for att sedan mota upp min far i Dubai den 27 April.

Sammanfattningsvis har vistelsen i Yemen varit spannande, ett land med fa turister och mycket sevardigheter. Cykelstrackan i Yemen har varit speciell med den mediokra polisen och de harliga vyerna.

Att sitta pa sadeln och gneta vidare kanns forfarande harligt efter 10000 upplevelserika kilometrar in i resan.



Ha det!

2 kommentarer:

Erik sa...

Bra jobbat gojting! Hoppas du inte lider av for mkt motvind i Oman. Kom idag till Kigali, i Rwanda. Vi hores!

Anonym sa...

King tim! Låter som om man inte kan bli mer världsvan än vad du är nu ;D alltid lika gött när en uppdatering kommer! ha det fin fint!